NPS

Net Promoter Score

Anmod om demo

NPS (VoC)

Voice of the Customer

NPS – Net Promoter Score

Hvor mange loyale kunder har du?

NPS er et enkelt og effektivt værktøj, der kan bruges til at måle loyaliteten i din virksomheds kunderelationer. Metoden er udviklet af den amerikanske forfatter, forretningsstrateg og førende forsker indenfor kundetilfredshed- og loyalitet, Fred Reichheld i samarbejde med Harvard University, og blev første gang introduceret i artiklen “One Number You Need to Grow”, som udkom i 2003.

Siden sin introduktion, er NPS blevet et vidt udbredt målingsredskab – et registreret varemærke – som i dag anvendes i mange forskellige brancher verden over.

NPS en af de mest anerkendte metoder til loyalitetssegmentering, og anvendes af virksomheder, som blandt andet Microsoft, Apple og Lego.

Kontakt os på tlf: 70701480 for at høre, hvordan NPS kan benyttes i din forretning.

Hvordan måles NPS?

NPS er baseret på et enkelt spørgsmål; ”I hvilken grad vil du anbefale os til venner, familie og bekendte?”.

På baggrund af kundernes svar på en skala fra 0-10, opdeles kunderne i 3 kategorier, som betegnes promoters, passives og detractors.

Promoters er dem, som svarer 9-10, og kan betegnes som loyale kunder, som vender tilbage gentagende gange, og som vil anbefale jeres virksomhed og give positiv omtale.

Passives er dem, som svarer 7-8, og kan betegnes som de kunder der er tilfredse, men uden særlige præferencer til virksomheden. Kunder der hverken vil fraråde eller anbefale Jeres virksomhed.

Detractors er dem, som svarer 0-6, og kan betegnes som utilfredse kunder, der vil fraråde jeres virksomhed, som er på vej til at forlade virksomheden eller måske allerede har gjort det.

Det hedder Net Promotor Score, og for at udregne Scoren, trækkes procenten af detractors fra procenten af promotors. Et NPS på 20, er derfor 20 procentpoint forskel mellem promotors og detractors. Man skriver bare ikke procent.

Hvorfor NPS?

NPS-scoren fortæller dig hvor loyale dine kunder er overfor din virksomhed, og flere undersøgelser har påvist, at der findes en sammenhæng mellem NPS scoren, og en virksomheds evne til at skabe vækst.

NPS er en simpel metode, som er nem at forstå og kommunikere, og er anvendeligt som et styringsmål, som kan være med til at fokusere på kundeloyalitet på tværs af jeres organisation.

For at afdække, hvad der kan ligge til grund for den enkelte kundes loyalitetsstatus, anbefaler vi hos Datalytic, at benytte NPS i kombination med forskellige typer af kundeundersøgelser.

Kontakt os på tel: 70701480, og hør nærmere om hvordan du kan arbejde med NPS, for at styrke din kundeloyalitet og virksomhedens indtjening.

Hør nærmere om NPS

Kontakt